اخبار السينما و الفنالبوابة الأخبارية

إصابة محمد دياب بفيروس “دلتا” المتحور من كورونا

أعلن المخرج محمد دياب عن إصابته بالفيروس الجديد المتحمور من كورونا ويحمل اسم “دلتا” وذلك إثناء إقامته في ألمانيا رغم حصوله على المصل.

وعبر حسابه على Facebook‎، قال محمد دياب “بقالي أسبوعين عندي النسخة الجديدة من كوفيد (دلتا)، ورغم أني واخد الفاكسين، إلا إن الحماية من دلتا كانت محدودة في حالتي”.

وأضاف دياب “أنا متأكد إني لو ما كنتش واخد الفاكسين، كانت حالتي هتبقى أسوأ بكتير، بس الحقيقة أن الفاكسينز اللي أظهرت مناعة ضد المتغيرات الجديدة، هي الفاكسينز صاحبة تكنولوجيا mRna فايزر ومودرنا.. والنهارده ألمانيا عاوزه كل الناس تاخد جرعه منشطه من فايزر أو مودرنا ايًا كان التطعيم اللي خدوه في الأول”.

 

واختتم محمد دياب موجها نصيحة إلى جمهوره “انا حبيبت احذر اللي واخد الفاكسين وفاكر إنه مش محتاج ياخد احتياطاته، الموضوع صعب، وانا بعتبر نفسي من الناس اللي صحتها كويسه واتبهدلت ولو جه لحد كبير في السن هيبقي اصعب بكتير.ارجوكوا خدوا بالكوا من نفسكوا، متنسوش تدعولي وتدعوا لكل مريض”.

ويحضر محمد دياب لأحدث أفلامه “أميرة” المنتظر عرضه قريبًا.

الفيلم من انتاج الفلسطيني هاني أبو أسعد، بالتعاون مع المنتج والمؤلف محمد حفظي، وجاء اختيار تارا عبود بعد أدائها الملفت في المسلسل الأردني “عبور” في 2019، والذي تدور أحداثه في مخيمات اللاجئين وما يواجهونه من معاناة يومية.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق