Connect with us

اخبار السينما و الفن

حزب محمد سامي … هؤلاء الفنانين دعموا مخرج “نسل الأغراب” في أزمته

Published

on

حملة دعم لمحمد سامي

بهاشتاج “ادعم المخرج محمد سامي”، انطلقت حملة دعم للمخرج محمد سامي شارك فيها العديد من الفنانين بعد أزمته مع الشركة المتحدة وإيقاف التعامل معه.

جاءت هذه الحملة بعد أن أعلنت الشركة المتحدة للخدمات الإعلامية في بيان أنه قد تم اتخاذ قرار بوقف التعامل مع المخرج وكاتب السيناريو محمد سامي، وفي أعقاب القرار انتشرت تعليقات سلبية من قبل بعض الفنانين ومن قبل الجمهور أيضا تجاه الأزمة.

وتنوعت المشاركات من الفنانين ما بين إشادات بالعمل مع سامي وذكر مواقف إنسانية ورسائل دعم في أزمته، وفي مقدمتهم الفنان إدوارد الذي وجه رسالة دعم للمخرج محمد سامي.

ونشر إدوارد عبر حسابه على Twitter صورته مع سامي وكتب: “ادعم المخرج محمد سامي ضد حملة التشويه اللي يقوم بها بعض الزملاء وعلشان كده بقول شهاده حق في المخرج محمد سامي أنا اشتغلت معاه واتعاملت في الشغل معاه راجل بحب شغله جدا وبيتعب كتير واتعامل معايا بكل احترام وحب وبيحب الممثل جدا”.

وأضاف “بيطلع أحسن ما عنده وعشان محدش يقول عشان أنا بشتغل معاه الناس كلها عارفه أني بشتغل معاه ومع غيره ومش مستني شغل من حد الحمد الله أنا تاريخي في السينما والدراما كبير وبشتغل مع ناس كتير دي شهادة حق بس ولازم أقولها”.

أما الفنان أحمد زاهر فأشاد بالمخرج محمد سامي ودوره في حياته بعد المشاركة في عدة أعمال من إخراجه موجها رسالة دعم له بعد الأزمة.

وفي منشور عبر حسابه على Facebook، نشر أحمد زاهر صورة تجمعه بمحمد سامي وعلق عليها “أنا مش ضد قرار المتحده لان اكيد ده له اسباب و في سبيلها للحل باذن الله انا ضد حمله التشويه البشعه لسمعه و شخص محمد سامي اللي بيقوم بيها بعض الزملاء وبعض اللجان الاليكترونية انا ضد تشويه سمعه اي حد مش بس محمد سامي”.

وأضاف زاهر “الراجل ده انا اعرفه من ١١ سنه و اشتغلت معاه اكتر من خمس اعمال مشوفتش منه غير كل خير و احترام و تقدير للموهبه و بقولها و هاقولها طول عمري محمد سامي هو اللي غير حياتي بعد اراده ربنا سبحانه و تعالي ولن انسي له هذا الفضل هو اللي خلاني اخس ١٠٠ كيلو عشان تمسك بيا في مسلسل حكايه حياه و ده الدور اللي غير حياتي و تتوالي بعده كم نجاحات و كلها معاه و اخرها #فتحي في #البرنس و دي كانت نقطه تحول تانيه في حياتي”.

واختتم زاهر “تفتكروا اللي شفت منه كل الخير والاحترام والتقدير والموهبه و النجاح ده كله مكنش جنبه وادعمه انا مفيش في ايدي حاجه اعملها غير اني اقول شهاده حق يعلمها الله سبحانه و تعالي وعاوز بس افكركوا ان محمد سامي هو نفس المخرج اللي سقفتوا له كل السنين اللي فاتت و من منا بلا خطيئه”.

أما الفنانة منة فضالي فقد أشادت بأخلاقه وراء الكاميرا وبموهبته في الإخراج من خلال منشور لها عبر حسابها على Facebook، جاء فيه “اعرف محمد سامي من سنين وعمري ما اشتغلت معاه انا الشهاده لله لما اشتغلت مع استاذ محمد سامي السنه دي مشوفتش منه حاجه وحشه بلعكس كان محترم جدا معايا واستفدت من الشغل معاه مخرج شاطر جدا وله اعمال كتير ناجحه”.

صورة

وأضافت فضالي “وانا مش بطبلو علشان محدش يقول بطبل علشان الشغل انا بقول حق ربنا”.

ودعمت الفنانة نور المخرج محمد سامي بعد أزمته الأخيرة، ونشرت صورة لها بصحبة محمد سامي وعلقت قائلة “محمد سامي مخرج موهوب وشاطر و فنان و متميز، اشتغلت معاه اكتر من مرة وما شفتش منه غير كل احترام و اخوة و تقدير و غيرة على الشغل، و قبل كل ده ابن ناس طيبين و محترمين،”

صورة

وأضافت قائلة ” محمد سامي مخرج كبير و اعماله بتشهد على كده و بتتكلم عنه، العمل الفني ملك للجمهور و الفن وجهات نظر و كل واحد بشوف العمل الفني زي ما هو عايز، ما ينفعش نشمت فبعض و نجرح فبعض خصوصا ان أحنا زملاء و عارفين مدى التعب و الكفاح اللي كل واحد مننا بيقدمه فمكان”

وأعلنت الفنانة هيدي كرم رفضها لحملة التشوية التي يتعرض لها المخرج محمد سامي وعبر صفحتها الرسمية على Facebook، كتبت “انا مش ضد او بهاجم قرار اعلام المصريين اللي اخدته ضد المخرج محمد سامي لان اكيد القرار ده فيه وراه اسباب و ان شاء الله كل حاجه تتحل و المياه ترجع لمجاريها”.

صورة

وأضافت هيدي كرم “انا ضد حملة التشويه اللي حاصله على السيوشيال ميديا اللي بتستهدف تشويهه و زرع الكراهيه ضده محمد سامي مخرج موهوب بكل معاني الكلمه و محترم جداً و انا شخصياً كان ليا موقف شخصي معاه في مسلسل لؤلؤ دعمني فيه نفسياً و معنوياً و ادبياً جداً مع اني ما كنتش اعرفه كويس خالص لكنه وقف للحق وقفة راجل محترم”.

وأشادت الفنانة هدير عبد الناصر بمواقف المخرج محمد سامي معها والفرص التي محنها إياها ودافعت بكل قوة عنه من خلال منشور لها عبر حسابها على Facebook، جاء فيه “المخرج اللي اداني فرصه كبيره وعرف الناس بيا ومستخسرش دور بمساحه واهميه دور ( مروه ) في مسلسل لؤلؤ في وجه جديد لسه محدش يعرفه لمجرد انه واثق في موهبتي وقالي انا قلت محدش هيعرف يعمل الدور ده غير هدير عبدالناصر الاستاذ اللي دايماً بيدعمني سواء قدامي او لا ويتكلم عني قدام نجوم كبار”.

صورة

وأضافت “الانسان اللي لما شافني بعد عرض المسلسل والنجاح اللي حصل سألني سؤال بالنسبالي مهم جداً ومن غير مقدمات كده ومن غير ما يكون يعرفها او انا اتكلمت عنها قصاده ( مامتك فرحانه ) ؟؟ انا مشوفتش منك غير كل خير وربنا جعلك سبب في حاجه كبيره وحلوه جداً انها تحصلي”.

ودافع الفنان محمد مهران عن المخرج محمد سامي، ونشر صورة تجمعه بمحمد سامي وعلق عليها قائلًا “لراجل ده مكناش صحاب شافني مره في المسرح في ٢٠١٥ و قالي اننا هنشتغل مع بعض و مشفتوش بعدها غير سنه ٢٠٢٠ لما اشتغلت معاه في مسلسل البرنس ومن بعدها بقينا نشتغل مع بعض مشوفتش منه حاجة وحشة خالص و مالوش معايا اي مصلحه شخصيه وكان داعم ليا و لموهبتي بشكل كبير و اي ممثل بيكون هدفه انه يشتغل مع مخرج شاطر و مأمن بيه و مظنش لما هتشوف c.v المخرج ده مش هتقدر تقول غير انه مخرج مهم و شاطر و بيطلع من الممثل افضل ماعنده”

وأضاف محمد مهران “ملاحظة لبعض الناس اللي بتتكلم عن الشلليه انا عمري في حياتي ماقابلت استاذ محمد سامي بره نطاق العمل .. معقدتش معاه في كافيه ماسهرتش معاه بتجمعني بيه علاقة ود واحترام و عمل و بس.”

وكتب الفنان حمدي هيكل عبر حسابه على Facebook “بدون أي مزايدات أو مجاملات أنا الحمد لله لي أعمال كتير واشتغلت مع عدد كبير من المخرجين في أعمال كتير علي مدار السنوات السابقة إلي الوقت الحاضر”.

وأضاف حمدي”لم أر من المخرج محمد سامي غير كل ود وتعامل باحترام معي ومش معني إني أسمع من أي حد أي حاجة هاصدقها لازم علشان أصدق أي حاجة تتقال أو تتعمل إني اشوفها بعيني واسمعها بوداني علشان أصدق علما بأني سمعت ما يردده البعض بس ماشوفتش بعيني الأرزاق بيد الله ونحن كلنا أسباب لبعض”.

صورة

وكتب الفنان أحمد ماجد عبر Facebook، ” كلمه حق اشتغلت مع الراجل ده الاسطوره ولد الغلابه والبرنس ونسل الاغراب عمري ماشوفت منه موقف وحش ولا غلط طول الوقت كلامه دعم وكلام يخلي الواحد يفكر في اللي جاي قدام ماشوفتش منه غير كل تقدير واحترام بعد كل مشهد وشغل بتعمله كويس ودايما بسمع انه بيقول في ضهري احسن واحلي الكلام فانا دلوقتي بقول في ضهره شهاده وكلمه الحق وربنا شاهد علي اللي بقوله”.

صورة

ودعم الفنان فؤاد عبد المنعم المخرج محمد سامي في منشور عبر Facebook، جاء فيه “شكرا استاذ محمد سامى على كل حاجه من دعم وتقدير وثقه انا فى قمه سعادتى انى جزء فى عمل فنى حافل بكوكبه كبيره من ألمع النجوم والفنانين بجد اتعلمت كتير اوى فالتجربه دى ♥️♥️ تسلم ايديك حبيبى Mohamed Sami وبجد يا بخت الممثل اللى يحبه محمد سامى”.

وأضاف “شهاده حق (سامى راجل بيحترم ويقدر اللى بيحترم شغله وبيخلصله وده سر نجاحه )

Continue Reading
Click to comment

اترك رد

اخبار السينما و الفن

بيلبو وشغفه بالخاتم الاوحد

Published

on

ما بين الشعور بالقوة المُفرِطة، والضعف، والسيطرة، والإدمان، أتت هذه اللعنة في يد “بيلبو” عندما سَلَّم الخاتم الأوحد لـ”فرودو”، لتبدأ رحلة “فرودو” للقضاء على الشر الكَامِن وراء هذا الخاتم المُطيع لسيده “ساورون”، عندما رأى الخاتم اختلطت مشاعر من القسوة، والضعف، وشغف التملُّك، والانهيار لهذا الشر الكامن في هذا الخاتم.

حصل “بيلبو باجينز” على الخاتم الأوحد من “جولوم” خلال لعبة الألغاز في أعماق الجبال الضبابية، عندما ضَلّ طريقه في الكهوف وظهر أمامه “جولوم” الذي كان ينوي أذِيَّة “بيلبو”، حيث اتفق الاثنان على مسابقة ألغاز، ومع تقدم المسابقة اكتشف “جولوم” أن “بيلبو” سَرَق خاتمه الثمين، فطارده لكي يقـ ـتله، فارتدى “بيلبو” الخاتم واختفى من أمام “جولوم”، ولم يُدرِك “بيلبو” ميزة الاختفاء التي يمنحها الخاتم لحامله، فوضعه في جيبه بعد أن هرب من “جولوم”، واستخدمه في النهاية للهروب من “الجوبلن”.

واستمرّت رحلة “بيلبو” مع الخاتم 61 عامًا حتى قام بتسليمه لـ”فرودو”.

Continue Reading

اخبار السينما و الفن

ما هو اصل “ناجيني” الأفعى الملعونة مرافقة اللورد “ڤولديمورت” … هاري بوتر

Published

on

“ناجيني” الأفعى الملعونة مُرافِقة اللورد “ڤولديمورت” بكل مكانٍ، مَن هي وما قصتها ومِن أين أتت؟

كانت “ناجيني” بالأصل أُنثى بشرية مُصابة بلعنة (الماليديكتوس) وهي لعنة وراثية تأتي عن طريق الأم. موطنها الأصلي كان جُزر أندونيسيا وبحلول عام ١٩٢٧ كانت تعمل بسيرك “أركانوس” الذي كان يمتلكه “سكِندر” والذي أدَّعى أنه التقى بها بغابات أندونيسيا. وفي السيرك التقت “ناجيني” بـ “كريدنس باربيون” التي كانت تربطهما عَلاقة غرامية.

خلال هذا الوقت كانت “ناجيني” قادرةً على التحوُّل إلى ثُعبان أينما شاءت وبحسبِ رغبتها، مع أنّ لعنـ ـتها غالبًا ما تتسبَّب في تحوُّلها بشكلٍ لا يُمكن السيطرة عليه.

بحلول عام ١٩٩٤ كانت “ناجيني” مُحاصرةً في شكل ثُعبانٍ وتنتمي إلى اللورد “ڤولديمورت” الذي كانت تربطها به عَلاقة خاصة إلى حدٍ كبيرٍ؛ بسبب كونها الهوركروكس السابع بعد أن قـ ـتل “ڤولديمورت” “بيرثا جوركينز” بتعويذة المـ ـوت بعدما عَـ ـذَّبَهَا حتى يستطيع تحويل “ناجيني” إلى هوركروكس خاضع له.

بعد أن هُزِمَ “ڤولديمورت” بالحرب السحرية الأولى اُستخدم سم “ناجيني” في الجرعة التي ساعدته على استرجاع قوته وولادته من جديد عام ١٩٩٥.

خلال الحرب السحرية الثانية كان يجب تدميـ ـرها حتى يتمكَّن “هاري بوتر” من هزيمة “ڤولديمورت”، وفي نهاية المطاف، قُتِـ ـلَت “ناجيني” بالفعل على يد “نيڤيل لونجبوتوم” مُستخدِمًا سيف “جودريك جريفندور” في عام ١٩٩٨ خلال معركة مدرسة هوجوورتس وكانت هي آخر هوركروكس يتم تدميره بعد “هاري بوتر” نفسه الذي كان الهوركروكس الذي لم يتعمد اللورد “ڤولديمورت” صناعته أبدًا.

Continue Reading

اخبار السينما و الفن

كيف جعل “نيجان” نفسه الشخصية الأكثر كرها في مسلسل “الموتى السائرون”

Published

on

“نيجان” هو واحد من أقوى الشخصيات الشريرة التي ظهرت في مسلسل “الموتى السائرون”، والذي تغيرت حياته وأصبح شخصية سادية شريرة بعد مـ ـوت “لوسيل” زوجته، يظهر في أول حلقة من الموسم السابع في مشهد مرعـ ـب وقاسي، في أحد المشاهد التي ستبقي في أذهان كل من شاهد مسلسل “المـ ـوتى السائرون”.

قـ ـتل “نيجان” ضحيته الأولى من مجموعة “ريك” بعد أن لعب لعبة بغيضة، وهي عندما قال من أختار يا ترى؟ أمسكت نمرًا من إصبع قدمه إذا استغاث سأتركه، ثم أشار بمضرب البيسبول على كل واحد، وقام بضـ ـرب “إبراهام فورد” بوحشية حتى المـ ـوت بمضرب البيسبول، وعندما اعتقد البعض أن المذبـ ـحة قد انتهت، صدمنا “نيجان” مجددًا بوحشـ ـيته وقام بقتـ ـل الضحية الثانية، حيث قتـ ـل “جلين ري” أمام “ماجي” زوجته الحامل بطريقة قاسية.

وهكذا، بقتل “نيجان” لاثنين من أقوى أبطال “الموـ ـتى السائرون” أصبحت تلك الطريقة رائعة ومأساوية لتقديم أفضل شرير في العرض، ولن ينسى أحد أبدًا الشعور بالفجوة في معدتهم عندما شاهدوا “أبراهام” يمـ ـوت، ولا رعبهم المطلق عندما شاهدوا “جلين” يواجه نفس المصير في حلقة واحدة، وبهذا جعل “نيجان” نفسه الشخصية الأكثر كُرهًا في مسلسل “المـ ـوتى السائرون”، حيث قام بإعداد القصة للمواسم العديدة التالية من المسلسل.

Continue Reading

تابعنا

Advertisement

تابعونا

mia casa

متميزة